Jest to całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się.
Swoim zakresem obejmuje:
- wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
- likwidację przyczyn zaburzeń mowy (ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia słuchowe),
- korygowanie wad wymowy (nieprawidłowa realizacja głosek np. międzyzębową realizację głosek „sz, rz, cz, dż, s, z, c, dz”, nieprawidłowa wymowa głoski „r” i innych)
- zaburzenia rozwoju mowy u dzieci w różnych zespołach neurologicznych i genetycznych terapię logopedyczną dzieci z wadą słuchu.
Oddziaływania te mają na celu:
- korygowanie zaburzeń mowy,
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego,
- usprawnianie funkcji pokarmowych,
- wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej, oddechowej i fonacyjnej,
- wzbogacanie zasobu słownictwa biernego i czynnego,
- stwarzanie możliwości porozumiewania się wychowankom, którzy nie są w stanie posługiwać się mową werbalną (komunikacja alternatywna).
Metody stosowane w ramach terapii logopedycznej dobierane są indywidualnie, zgodnie z potrzebami i możliwościami poznawczymi każdego podopiecznego.
Zajęcia prowadzone są indywidualnie oraz grupowo.
Zajęcia logopedyczne w naszym przedszkolu prowadzi Katarzyna Micun.