Niepubliczne Przedszkole Aleksandra w Siedlcach to miejsce niezwykłe, w którym Państwa Dzieci odkryją swoje pasje. Tutaj, w atmosferze radości i zabawy, zostaną przygotowane do następnych etapów edukacyjnych. Tworzymy miejsce, w którym Dzieci nie są przedmiotem żadnego programu. Nie oczekujemy od nich nabycia takich lub innych umiejętności w określonym czasie. Nie osaczamy ich gąszczem zajęć dodatkowych, które mają uczynić z nich „młodych geniuszy”.
Uważamy, że rozwojowi Dzieci należy przede wszystkim nie przeszkadzać. Chcemy być przy Dzieciach i wspierać je w odkrywaniu własnej drogi, inspirować, tworzyć ciekawe środowisko, pokazywać świat, Wpajać wartości przykładem, a nie dydaktyką. Zbudowaliśmy listę wartości, które są dla nas ważne.
Poznajemy dorobek wszystkich nowoczesnych nurtów pedagogicznych i przyjmujemy za swoje te elementy, które Dzieciom dają ciekawe środowisko a wychowawcom pomagają stać się lepszymi towarzyszami Dzieci.
Najwięcej inspiracji czerpiemy z nurtów:
- rodzicielstwa bliskości – przede wszystkim wiarę w moc budowania prawdziwej relacji opartej na szacunku do drugiego człowieka,
- porozumienia bez przemocy (NVC) – wolę dotarcia do potrzeb drugiego człowieka, zamiast formułowania żądań i ocen,
- edukacji demokratycznej – przekonanie, że Dzieci nie trzeba zachęcać do poznawania świata i nauki – wystarczy im tego nie utrudniać,
- Pozytywnej Dyscypliny - klasyczna metoda wychowawcza rozwijana od 30 lat. Wszyscy ludzie mają jedno podstawowe pragnienie: chcą czuć, że przynależą i że są ważni,
- pedagogiki Marii Montessori – uważną obserwację i podążanie za aktualnymi, indywidualnymi potrzebami i zainteresowaniami każdego Dziecka,
- pedagogiki Janusza Korczaka – szacunek do Dziecka jako człowieka rozwijającego się poprzez własną aktywność, partnerstwa Dziecka w procesie wychowania,
- podejście wychowawcze Jespera Juula – równa godność dorosłych i dzieci, autorytet dorosłego oparty na autentyczności
Żaden nurt i podejście pedagogiczne nie jest dla nas dogmatem. Dogmatem jest dla nas szacunek dla podmiotowości i wolności drugiego człowieka – Dziecka, które znajdzie się z nami w Aleksandrze.
Proces definiowania wartości, które są dla nas ważne i poszukiwania inspirujących rozwiązań pedagogicznych nie kończy się dla nas z chwilą przyjęcia pierwszych dzieci. To ciągłe poszukiwanie, które mamy nadzieję prowadzić dalej wraz z Rodzicami Dzieci z naszego przedszkola.