Terapia neurologopedyczna ukierunkowana jest na likwidowanie zaburzeń komunikacyjnych spowodowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego.
Do uszkodzeń mózgu dochodzi wskutek chorób neurologicznych, urazów czaszkowo-mózgowych, udarów niedokrwiennych lub krwotocznych mózgu, pojawienia się guzów i po operacjach ich usunięcia.
Wskazania:
- afazja
- dyzartria
- alalia
- mózgowe porażenie dziecięce
- wady wrodzone centralnego układu nerwowego
- wady genetyczne
- niepełnosprawność sprzężona
- uszkodzenia mózgu
- choroby neurologiczne
- autyzm
Cele terapii
- rozbudowanie zasobu słownictwa czynnego i biernego
- usprawnienie motoryki narządów mowy
- poprawienie jakości funkcji językowej, oddechowej, fonacyjnej
- wypracowanie alternatywnych zachowań komunikacyjnych
Do odbudowy sytemu językowego i sprawności komunikacyjnej wykorzystujemy zdolności kompensacyjne mózgu. Wybór metody usprawniania zależy od rodzaju zaburzenia, indywidualnych potrzeb dziecka oraz jego kondycji zdrowotnej.
Metody
- ćwiczenia kształtowania oddechu dla mowy, wyrabiania oddechu przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej, ćwiczenia ekonomii oddechu, umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z całością treści wypowiedzi
- ćwiczenia głosowe, kształtowania właściwej tonacji, rozciąganie głosek, modulowanie siły głosu i brzmienia głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach
- ćwiczenia słuchowe, usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych,
- ćwiczenia poczucia rytmu i intonacji
- ćwiczenia wizualizacji, kontroli wzrokowo-dotykowej, objaśniające ułożenie narządów artykulacyjnych według określonego schematu, uczulanie miejsc artykulacji
- ćwiczenia artykulacyjne, usprawniające funkcjonowanie narządów mowy
- wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji w logotomach, wyrazach, zdaniach, z nasileniem głoski trenowanej
- ćwiczenia fonetycznych modyfikacji, ćwiczenia rytmizujące
- ćwiczenia leksykalne i rozwijające mowę
Jednym z najważniejszych aspektów terapii jest współpraca z najbliższym otoczeniem dziecka, praca nad motywacją, mobilizowanie go do aktywnego i świadomego działania na rzecz poprawy zdolności mowy i komunikacji.