GIMNASTYKA KOREKCYJNA

ZAJĘCIA DODATKOWE

Gimnastyka korekcyjna – ćwiczenia mające na celu skorygowanie wad postawy poprzez stosowanie dobrze dobranych ćwiczeń rozciągających poszczególne partie mięśniowe odpowiadające za daną wadę postawy. Rozciąganie mięśni dzieli się na bierne i czynne. Bierne to takie, w którym poprzez samo ułożenie ciała mięśnie samoistnie ulegają rozciągnięciu. Jeśli w rozciąganie zaangażowany jest pacjent lub rehabilitant to mięśnie rozciągają się w sposób czynny.

Najczęściej występującymi wadami są:

  • skolioza
  • lordoza
  • hiperlordoza
  • kifoza
  • skrzywienie kręgosłupa
  • wada postawy

Główne cele gimnastyki korekcyjnej:

  • korekcja występujących wad
  • kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
  • wygaszanie istniejącego nawyku oraz wytwarzanie prawidłowego nawyku
  • unikanie zakazanych ćwiczeń na rzecz świadomego ich wykonywania oraz samodyscyplina podczas ich wykonywania
  • pozytywne oddziaływanie na słabości dziecka: „nie umiem, ale się nauczę”, „nie znam, ale poznam”
  • wyeliminowanie zaburzeń w rozwoju motoryczności, poprawa ogólnej sprawności dziecka poprzez ćwiczenia kształtujące, oddechowe, wytrzymałościowe oraz gry i zabawy ruchowe z elementami korekcji dla występującej wady
  • aktywacja układu narządu ruchu, układu krążenia, układu oddechowego, trójtorowości działania korekcyjno- kompensacyjne w dążeniu do zakładanego celu

Do podstawowych ćwiczeń zalicza się:

  • ćwiczenia oddechowe – plecy okrągłe, skoliozy
  • ćwiczenia mięśni grzbietu i pośladków – plecy okrągłe, odstające łopatki
  • ćwiczenia mięśni brzucha – zwiększona lordoza
  • ćwiczenia korygujące ustawienie miednicy - zwiększona lordoza
  • ćwiczenia antygrawitacyjne; czynne prostowanie i rozciąganie kręgosłupa – zwiększona lordoza, plecy okrągłe, odstające łopatki, skoliozy

Szczegółowe cele ćwiczeń korekcyjnych:

  • korekcja zaburzeń statyki ciała, doprowadzenie jej do stanu prawidłowego
  • wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała podczas wykonywania czynności dnia codziennego
  • doprowadzenie sprawności fizycznej dzieci do stanu prawidłowego
  • wytworzenie stabilizacji mięśniowo- więzadłowej kręgosłupa
  • nauka prawidłowego ustawienia stóp oraz nauka prawidłowego chodu
  • rozciągnięcie mięśni przykurczonych oraz wzmocnienie mięśni osłabionych
  • usunięcie dystrofii mięśniowej
  • dbanie o profilaktykę i korekcję zaburzeń
  • zwiększenie pojemności życiowej płuc
  • zrozumienie przez dzieci celowości uczenia się, utrwalania zasad i technik ruchu korekcyjnego (pozycja wyjściowa, kierunek ruchu, pozycja końcowa).

Zajęcia gimnastyki korekcyjnej prowadzi Bartosz Ożarek - absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie.

ZAJĘCIA DODATKOWE – GIMNASTYKA KOREKCYJNA

1. Siad skrzyżny – połóż dłonie na kolanach. Spychaj kolana w dół ciężarem ciała i ucisku rąk.

2. Siad skrzyżny, ręce w bok lub na karku – przejdź do stania bez pomocy rąk.

3. Siedząc o nogach ugiętych w kolanach złącz podeszwy stóp. Dłońmi obejmij grzbiet stóp. Rozpieraj kolana łokciami rozsuwanymi na zewnątrz z niewielkim opadem tułowia w przód.

4. Siad prosty – napinaj mięśnie czworogłowe ud.

5. Leżenie tyłem, nogi w rozkroku. Rodzic stoi w rozkroku tak, aby jego stopy były po stronie zewnętrznej stóp dziecka. Postaraj się powiększyć rozkrok, naciskając swoimi stopami na nogi rodzica. czytaj dalej ...

1. Siad płaski lub leżenie tyłem – naprzemiennie zginaj i prostuj stopy w stawach skokowych, z równoczesnym zginaniem palców.

2. Leżenie tyłem, stopy oderwane od podłogi –  wykonaj krążenie stóp do wewnątrz i na zewnątrz.

3. Leżenie przodem, ręce pod brodą, nogi ugięte w kolanach – zbliżaj i oddalaj od siebie podeszwy stóp, klaśnij stopami.

4. Siad kuczny – tocz piłeczkę po podłodze między stopami.

5. Siad ugięty – obejmij stopami piłkę, unieś piłkę nad podłogę, małe palce powinny przylegać do piłki. czytaj dalej ...

1. Pływanie na plecach

Połóż się na plecach z wyprostowanymi i złączonymi nogami i rękoma wzdłuż tułowia. Na hasło płyniesz na plecach podnieś równocześnie obie wyprostowane ramiona do pionu i opuść je na podłogę w kierunku tułowia, imitując pływanie żabką na plecach. Na hasło odpocznij, nie wykonuj żadnych ruchów głęboko oddychając. Zabawa trwa 2 min. ( 15 – 20 s ćwicz, 10 – 15 s odpoczywaj ).

2. Wbijanie gwoździ czytaj dalej ...

Logo Aleksandra

Niepubliczne Przedszkole Aleksandra w Siedlcach
ul. Brzeska 65
08-110 Siedlce

Dyrektor Przedszkola tel. 784 438 963
Sekretariat tel. 784 436 284
email: sekretariat@przedszkolealeksandra.pl

Polityka Prywatności | Pliki Cookies

Copyright © Niepubliczne Przedszkole Aleksandra w Siedlcach

TOP